:: LUARBIASAkan yang BIASA ::



SELAMAT DATANG diucapkan kepada semua pengunjung
Warna-Warni Pensyarah Baru.
Saya akan muatnaik ceritera terbaru mengikut kesesuaian masa.
Sila tinggalkan jejak anda di ANJUNG BICARA...

Sekian,Terima Kasih


Kunjungilah LAMAN WEB IPTHO. Klik di sini

Tuesday 26 April 2011

PENYELIAAN : Praktikum Sesi Terakhir...

Hari ini, aku masih ikuti pelaksanaan Program Mentoring berkaitan sesi praktikum yang berlangsung sehingga 28 April 2011. Justeru, aku ikuti pensyarah senior ke sebuah sekolah rendah di daerah Kluang untuk melaksanakan sesi penyeliaan Praktikum yang terakhir. 

Sesi Penyeliaan terakhir lebih berkisar kepada penyeliaan bersama guru pembimbing. Beberapa aspek yang perlu diambilkira dalam penyeliaan ini. Permerhatian terhadap segala dokumentasi guru pelatih perlu dititikberatkan. Ini bertujuan agar adunan pengalaman praktikum mereka dapat diserapkan dalam jiwa dan roh mereka sebagai bakal guru permulaan. Malahan, beberapa kata-kata nasihat telah dibelhkan kepada guru pelatih agar mereka memahami senario sebenar dalam kelas dan sekolah.

Pengalaman langsung guru pelatih dalam sesi praktikum benar-benar menguji aspek pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah, pengurusan masa, hubungan interpersonal, komunikasi berkesan dan situasi sebenar di dalam kelas dan sekolah. Tahniah kepada guru pelatih yang telah berjaya menjalani sisi praktikum dengan jayanya.

2 comments: